Gameři nejsou „skřety“ zavřenými ve sklepě

27/02/2020

V dnešní době vznikají stále nové online hry, herní komunity a dokonce i mistrovství v hraní her. Svět gamingu se mění a my s ním. Vyzpovídali jsme slavné české gamery – Honzu „Vacora“ Svobodu, Michala „Morse“ Fraňka, Jakuba „Kubíka“ Brychtu, Marka „Krewcu“ Krejčíka, Petra Čížka a Petra „Xnapyho“ Jiráka. Prozradili nám, jaké hry hrají nejraději, jaká atmosféra panuje na mistrovstvích, nebo jestli si nepřipadají jako „závisláci“.

Kolik času denně hraním her strávíš?

Honza „Vacor“ Svoboda: Ve volných dnech 7 až 9 hodin. Jindy zhruba dvě.

Marek „Krewca“ Krejčík: Podle ročního období. Když je čas, tak v průměru klidně 5 až 8 hodin denně. V zápočtových týdnech – třeba poslední měsíc – ne víc jak půl hodiny denně.

Petr „Xnapy“ Jirák: V rámci mé pracovní náplně tak 4 hodiny za den.

Petr Čížek: Já asi nejmíň ze všech. Jen tak hodinu, dvě. Víc tomu nedávám.

Jaké počítačové hry jsou mezi lidmi v současnosti nejoblíbenější?

Petr Čížek: Podle mě určitě League of Legends a Fortnite.

Marek „Krewca“ Krejčík: Celosvětově League of Legends (hlavně kvůli Číně), CS:GO má stabilní základnu a Fortnite sice pomalu upadá, ale pořád je na západě komunita kolem této hry obrovská.

Honza „Vacor“ Svoboda: Ještě Counter strike a taky GTA V.

Michal „Morse“ Franěk: Nesmíme zapomínat ani na Pubg.

Jaké hry rádi hrají dospělí, a jaké naopak děti?

Jakub „Kubík“ Brychta: Dospělí hráči preferují ustálené tituly, co se nejméně radikálně mění. Děti mají rády naopak spíš neustále se měnící zábavu – nové mapy, hrdiny a taktiky ve hře.

Honza „Vacor“ Svoboda: Dospělí hrají hlavně League of legends, Counter strike, World of Tanks a opravdu velkou škálu akčních a strategických konzolových her. Včetně Survival.

Marek „Krewca“ Krejčík: Děti zase spíš Fortnite, občas CS, a pak, co je zrovna v kurzu.

Petr „Xnapy“ Jirák: U věkové skupiny 16 let a méně vedou hry bez složitého konceptu, většinou bez strategického základu. Zpravidla jde o online hry, které hráči umožňují dlouhodobě postupovat na žebříčku nebo sbírat něco, co má v komunitě hodnotu. Ve skupině 16 až 26 let jsou oblíbené komunitní hry často se strategickým podtextem a především týmové. Hráči ve věku 26 a víc se hodně podobají předchozímu segmentu – v mnohých případech jde o hráče single player her, tedy tzv. „experience hráče“.

Michal „Morse“ Franěk: Budeme-li se bavit v globálu, tak u dětí se objevují hry, které jsou populární „ve škole“ – zejména Fortnite. U dospělých jsou podle mě hodně úspěšné hry, které u nich vzbuzují zejména prvky nostalgie – tzn. staré tituly (Warcraft, starší FarCry a další), a pak samozřejmě ty novější obsahující alespoň mírně propracovanou narativní složku (tituly od BiosHock, Ubisoft a další).

Nemáš obavy z možných závislostí na hraní? Setkal ses s někým, kdo už to s hraním podle vás „přeháněl“?

Michal „Morse“ Franěk: Mám obavy spíš z nedostatku hraní her. :)

Jakub „Kubík“ Brychta: Kdo nemá tuto obavu, tak už mu není pomoci. Podle mě se ty hranice hledají těžko.

Marek „Krewca“ Krejčík: Každý má nějaký zlozvyk… Někdo bere drogy, někdo hraje hry. Dokud to člověk dokáže ovládat, stýká se s kamarády i mimo online svět, má jiné záliby a hraní nezasahuje do jeho školy nebo práce, tak podle mě nejde o závislost.

Petr Čížek: Myslím si, že každý by si měl určit svůj limit, kdy už je toho moc. Například profesionální hráči tráví hraním celé dny, ale je to jejich práce. Takže je to velice individuální.

Honza „Vacor“ Svoboda: Závislost na hraní je věc, která se objevuje v téměř každé domácnosti. Především děti si závislost umí vybudovat velice snadno. A to taky na jiných věcech – třeba na sociálních sítích nebo na počítači vůbec.

Jsou populární online hry?

Petr Čížek: Jasně, jsou. Lidé jsou rádi ve hrách obklopeni dalšími postavami, které ovládají živí lidé – třeba z opačného konce planety. Dříve velmi populární WoW, dnes určitě LoL.

Michal „Morse“ Franěk: Online hry jsou populární, ale ve většině případů spíš u dětí. Tyto hry jsou většinou stavěné na jejich úroveň.

Marek „Krewca“ Krejčík: V online světě vždy vystřelí hra, co je nějakou dobu hrozně „trendy“. V poslední době třeba Minecraft, GTA Online/RP, PUBG nebo už zmiňovaný Fortnite.

Sdružují se hráči do komunit? Jedná se většinou o komunitu kolem jedné počítačové hry, nebo je to jinak? A potkávají se osobně, nebo spíše diskutují přes internet?

Petr „Xnapy“ Jirák: Ano, hráči se sdružují. Při příležitosti vyrazit ven většinou neváhají. Užívají si dnešní dobu a to, že nemusí být jen „skřety“' zavřenými ve sklepě.

Honza „Vacor“ Svoboda: Za úspěchem komunitních her stojí jednoduchý důvod – Každý chce někam patřit. Proto se hráči do komunit aktivně zapojují.

Michal „Morse“ Franěk: A pak vzniká „boj“ mezi tím, která hra je lepší. Občas se ale různé komunity prolínají.

Jakub „Kubík“ Brychta: Jasně, rivalita tam určitě je. Podle mě mají komunity spoustu výhod: sociální kontakt s ostatními hráči, dozvíte se novinky o dané hře, můžete se různým novým věcem přiučit.

Účastníš se nějakých mistrovství v hraní počítačových her? Jak to na takové soutěži vypadá?

Michal „Morse“ Franěk: Samozřejmě, že se jich účastním. Málokdy však z pohledu diváka. Soutěže mají většinou podobnou strukturu: podium, hlediště, obří obrazovka, komentovaný zápas. A v hledišti dav rozjařených skandujících lidí. Stačí se rozhlédnout a všude kolem vidíte reklamy. To celé završuje stánek s energy drinkem.

Jakub „Kubík“ Brychta: Je to stejné jako kterékoliv jiné mistrovství. Jen s tím rozdílem, že divák nesleduje samotného hráče, ale postavu ve hře, kterou ovládá.

Honza „Vacor“ Svoboda: Podle mě ale na herním mistrovství panuje zcela jiná atmosféra, než jakou můžeme vidět na fotbalovém nebo hokejovém zápase. Hudba, akce, soutěživost, vtipy a volnost ve vyjadřování myšlenek. To podle mě na jiných soutěžích rozhodně není. Určitě ne v takové míře.

Petr „Xnapy“ Jirák: Já to vnímám tak, že jsou všechny akce stavěny hlavně na story-tellingu a atmosféře. Celý turnaj je vlastně vyprávěním příběhu týmů nebo jednotlivých hráčů.