Průzkum mezi gamery: cheaty už se nenosí

18/08/2020

V netboxu jsme si dali za úkol prověřit herní znalosti a návyky českých hráčů. Ukázalo se, že čeští gameři patří mezi ty poctivé a zpravidla mají dokonalý přehled o herním trhu. Téměř polovina z nich to navíc s hraním myslí vážně a stráví před obrazovkou i více než 9 hodin týdně. Kolik z nich si vystačí pouze s počítačem a kolik raději sáhne po herní konzoli?

Nenáviděná i milovaná

Candy Crush, jednoduchou logickou hru, ve které hráč spojuje kameny stejné barvy, pravidelně zapíná 273 milionů hráčů po celém světě a ani v Česku, zdá se, zájem neopadá. Čtvrtina dotazovaných totiž uvedla, že má s hrou zkušenost, z čehož 19 % již stihlo překročit osmistou úroveň. „Fenomén Candy Crush tu s námi bude ještě dlouho. Pro velkou část lidí je to navíc jediná hra, kterou aktivně hrají, a výjimkou nejsou ani hráči, kteří odehráli dva nebo tři tisíce jednotlivých úrovní,“ komentuje výsledky Lukáš Pazourek, marketingový ředitel netboxu. Hra se těší oblibě především u žen – volný čas s ní tráví 33 % oslovených, ale pouze 19 % mužů.

A jak to mají Češi s dalšími ikonickými herními tituly? Ukázalo se, že čeští hráči a hráčky mají herní mainstream v malíku – hry jako World of Warcraft, The Sims nebo Worms zná více než čtyři pětiny dotazovaných. Ani o jedné z nich pak neslyšela pouze 3 % z nich. Zahanbit se nenechali ani při otázce na data vydání jednotlivých her – správně je určilo 55 % z nich.

Když klávesnice a myš nestačí

Stejně jako se milovníci automobilů rádi pyšní svými motorizovanými miláčky, i pro hráče bývají jejich „mašiny“ zdrojem hrdosti. V průzkumu jsme proto mimo jiné zjišťovali, jak vypadá jejich herní stáj. Zatímco polovina respondentů si vystačí pouze s počítačem, 23 % pak vlastí i herní konzoli. Speciální webkamerou a herními sluchátky disponuje každý dvacátý oslovený a kompletní vybavení včetně herní židle má doma necelá čtvrtina z nich (23 %).

Právě doba strávená virtuálními zápasy bývá hlavním argumentem odpůrců počítačových her. Najít tu správnou hranici je tak trochu gargantuovský úkol. Z průzkumu vyplynulo, že 43 % procent oslovených hráčů hraje devět a více hodin týdně. Překvapením není fakt, že se doba strávená hraním her drasticky liší napříč věkovými kategoriemi. „Zatímco pět a více hodin týdně tráví hraním 70 % hráčů mezi 16 a 26 lety, v kategorii starších čtyřiceti let je to pouze 42 %,“ doplňuje Lukáš Pazourek.

 

​​

Cheat má krátké nohy

Dále nás zajímal postoj hráčů k tzv. cheatování (podvádění skrze speciální kódy). Ruku na srdce – kdo by odmítl možnost stisknout pár kláves a připsat si tak na účet libovolnou částku? Reálný svět takovou možnost zatím bohužel nenabízí, prostředí počítačových her je však s cheatováním spjaté již od samotných prvopočátků herního průmyslu. Stále dokonalejší anticheatovací mechanismy – do kterých herní studia investují nemalé peníze – však evidentně přinášejí svoje ovoce. Možností, jež cheaty nabízejí, překvapivě využívá více žen (19 %) než mužů (12 %).

Vybavenost pochopitelně roste v návaznosti na objem času strávený před obrazovkou. Zatímco plnou výbavu má doma pouze 5 % občasných hráčů, ti, co hraním stráví devět a více hodin týdně, mají doma kompletní herní sestavu ve 32 % případů. Každý hráč bez výjimky však ocení stabilní vysokorychlostní internet. „Jen máloco je tak frustrující, jako když vás zradí internetové připojení během online bitvy nebo závodu. Pro hráče je tak nejlepší varianta připojení přes optický kabel, které je v porovnání se satelitním internetem stabilnější a spolehlivější,“ dodává Lukáš Pazourek.