Reklama na internetu

03/09/2019

Jak je to s reklamou na internetu?

 

Každému z nás (pokud zrovna nemáte AdBlock) se na internetu den co den zobrazuje nepřeberné množství reklam. Firmy se snaží urvat naši pozornost alespoň na pár sekund. Obecně platí, že většina z nich je neškodná. Jsou ale i takové, které slibují hory doly, a jedno pouhé kliknutí vás může hodně mrzet. Jak funguje reklama na internetu?

Přemýšleli jste někdy, jak je možné, že se vám zobrazuje reklama na vysavač, zatímco váš bratr vidí reklamu na vysněný iphone? Za vše může magie kolem internetové reklamy. Po přečtení tohoto článku to pro vás snad bude magie o něco menší.

Aby byla internetová reklama vůbec možná, potřebujete tři věci: inzerenta, webovou stránku a návštěvníka. Ať se inzerenti nemusí domlouvat s desítkami různých webových stránek na výměně reklamy, vznikly reklamní sítě, které sdružují velký počet webů.

U nás jsou nejvíce dominantní reklamní sítě Seznamu (ta se jmenuje Sklik a kromě vyhledávání na Seznamu a článků na Novinkách se s ní můžete setkat na některých českých webových stránkách), Googlu (ta se jmenuje Google Ads a reklamu z ní vidíte, když si něco vyhledáváte na Googlu, pustíte si video na YouTube, ale i na milionech webových stránek na celém internetu) a Facebooku (s tou se nejčastěji setkáte na Facebooku a Instagramu).

Zjisti, co o tobě Google ví

Reklamní sítě mají další podstatnou funkci. Tím, že znají návštěvníky milionů webových stránek, dokáží odhadnout demografické údaje konkrétních návštěvníků – jejich pohlaví, věk, zájmy. Ty umí dát do souvislosti s dalšími údaji, které o vás ví, třeba polohu místa, kde se nacházíte. Zjistit, co o si o vás myslí třeba Google, není těžké – stačí navštívit stránku AdsSettings a zjistíte to.

Pro inzerenty to pak má tu výhodu, že dokáží zacílit reklamu jen na skutečně relevantní publikum. Reklama na regionální limonádu bude úspěšnější, když bude cílit na muže z Brna ve věku 16–20 let, než aby ji zobrazovali všem v ČR. Oslovit relevantní publikum je díky tomu pro inzerenta mnohem levnější.

Webové stránky s velkou návštěvností a tedy i s potenciálem generovat vysoké příjmy z reklamy si dokáží reklamní prostor na svých stránkách prodat samy a reklamní sítě až tak nepotřebují – příkladem těchto webů jsou třeba zpravodajské portály iDnes.cz nebo Aktuálně.cz. I na nich sice můžete najít bannery Google Ads, ale pro portál je jednodušší prodat si reklamu sám a až nevyužitý prostor nabídnout Googlu.

Mocný nástroj zvaný remarketing

Minulý týden jste se na internetu poohlíželi po novém horském kole a doteď se vám konkrétní modely zobrazují všude, kam jen se v online světě hnete? Čím to je? Tento jev se jmenuje remarketing (neboli retargeting).

Jeho cílem je znovu se připomenout uživatelům, kteří v minulosti navštívili webové stránky, a přimět je k dokončení akce (nákupu nebo třeba smluvení osobní schůzky). K tomu je potřeba, aby byl na webu přidán speciální kód, který uživatele označí pomocí cookies (anglicky sušenky), a systém si jej díky tomu snadno zapamatuje a inzerent pak může tyto uživatele oslovit tak, že jim připomíná obsah, který si prohlíželi. Výhodou opět je, že toto cílení má větší šanci na úspěch.

Co bude s těmi sušenkami?

Řeč byla o sušenkách. To jsou v malé soubory, které si webové stránky mohou ukládat ve vašem počítači a udržovat v nich informace o vás, které při příští návštěvě opět využijí.

Určitě se vám už někdy stalo, že na vás po příchodu na web vyběhlo okno s žádostí o přijmutí cookies. Podle platné legislativy EU vás o tom, že vás webová stránka označuje pomocí cookies, musí informovat. Přešla vás chuť pokračovat dál? Co se tedy přesně stane, když „sušenkovou výzvu“ přijmete? Máte vůbec na výběr?

Společnosti používají cookies k personalizaci obsahu a reklam nebo taky k analýze návštěvnosti jejich webu, ale i k dalším funkcím. Používání cookies můžete odmítnout a blokovat buď na konkrétní stránce, nebo na všech stránkách (to lze poměrně snadno provést v nastavení vašeho webového prohlížeče).

Pokud se tak rozhodnete, může se stát, že vám přestanou fungovat některé funkce, které jsou na souborech cookies založené – může se stát, že se vůbec nebudete moci přihlásit do vašeho profilu na dané webové stránce. Víc o cookies se dočtete na našem webu zde.

Podvodné reklamy na internetu

Není však reklama jako reklama. Všechny ty podvodné mají společného jmenovatele – chtějí na nic netušících lidech vydělat pořádný balík peněz. Jediný rozdíl spočívá v tom, jakým způsobem toho dosahují. Na takové je třeba si dát pořádný pozor.

Některé vás chtějí nalákat na nebezpečný web nebo aplikaci, jiné mají za úkol z vašeho počítače vytáhnout co nejvíce osobních údajů o platebních kartách nebo o vašem bankovním účtu (tzv. phishing). Právě tomuto tématu jsme se více věnovali už v minulosti, takže pokud vás zajímá, můžete si přečíst náš článek o phishingu.

Nejtypičtější reklamy vypadají asi takhle:

  • „Jste miliontým návštěvníkem…“
  • „Právě jste vyhrál iPhone X!“
  • „Vydělejte si XYZ tisíc měsíčně úplně bez práce.“​
  • „Zhubněte desítky kg přes noc“

Co se stane, když na ni zvědavě kliknete? Reklama vás přesměruje na novou stránku, a pak už stačí jen vyplnit co nejvíce osobních údajů a vaše výhra je jistá. Někdy musíte dokonce i zaplatit. Jinak výhru nezískáte. Možná vám to zní absurdně, ale věřte, že se stále najdou lidé, kteří se nechají nachytat.

Jedním z velmi častých nešvarů, který se na internetu vyskytuje, je také šíření poplašných, nebezpečných a zbytečných řetězových zpráv, tzv. hoaxů. Ty vás o peníze většinou neoberou, ale mohou vás zbytečně vyděsit a obrat o váš drahocenný čas. Pokud vám zní nějaká zpráva podezřele, podívejte se například na web hoax.cz. Najdete zde pravidelně aktualizovaný seznam nejrozšířenějších poplašných zpráv.

Jak se nenechat okrást?

Na závěr pro vás máme jednoduchou radu: nezbývá než jediné – buďte ostražití. Nikdy proto nedávejte své skutečné osobní údaje někomu, koho dobře neznáte, a nevěřte všemu, co se na internetu píše. Tomuto článku však věřit můžete. :)